Conţinutul unei lecţii în format
electronic îmbină diverşi itemi de învăţare cum ar fi: texte, diagrame
şi hărţi interactive, simulări, experimente interactive, exerciţii,
teste cât şi jocuri educaţionale. Toate momentele de lecţie realizate
presupun activitatea nemijlocită a elevilor, iar interactivitatea constă
în cea mai mare parte în feedback gradual oferit utilizatorului pe tot
parcursul lecţiei.
Studiile de impact realizate cu prilejul introducerii acestor softuri
educaţionale în şcoala românească, relevă în mod special progresul
tuturor elevilor în învăţare, cu rezultate comparabile, indiferent de
nivelul lor iniţial.
Învăţarea performantă se datorează modului de proiectare a lecţiilor electronice care permite:
- stimularea multisenzorială în prezentarea informaţiei;
- activităţi de explorare/căutare individuală a informaţiei şi de operare asupra ei;
- schimbul de informaţie şi cooperarea în rezolvarea unor sarcini de lucru;
- stimularea gândirii critice;
- învăţarea orientată spre un scop (obiectiv definit operaţional);
- şanse sporite de reglare în raport cu caracteristicile şi cunoaşterea proprie.
http://portal.edu.ro/bac2012/
Lectia nr.1: Notiuni elementare de igiena si patologie (I)
- Captarea atentiei
- Reactualizarea cunostintelor
- Inflamatii la nivelul meningelui
- Inflamatii la nivelul encefalului
- Afectarea vaselor de sânge din encefal
- Pierderea starii de constienta
- Notiuni de igiena
Lectia nr.2: Notiuni elementare de igiena si patologie (II)
- Captarea atentiei
- Reactualizarea cunostintelor
- Boli ale tegumentului
- Boli ale nasului
- Boli ale ochilor
- Boli ale urechilor
Lectia nr.3:Boli ale sistemului respirator la om
- Introducere
- Sistemul respirator si afectiunile respiratorii
- Sistemul respirator si afectiunile respiratorii
- Laringita
- Bronsita
- Astmul bronsic
- Pneumonia
- TBC
Lectia nr.4: Boli ale sistemului circulator la om
- Introducere
- Anatomia si fiziologia sistemului circulator - conditii normale.
- Varicele
- Ateroscleroza si accidentul vascular cerebral
- Hipertensiunea arteriala
- Infarctul miocardic
Lectia nr.5: Sistemul Nervos - particularitati structurale si functionale
Lectia nr.6: Boli ale Sistemului Nervos Central
- Introducere
- Anatomia si fiziologia sistemului nervos
- Anatomia si fiziologia sistemului nervos
- Boala Parkinson
- Paralizia
- Epilepsia
- Scleroza în placi
Lectia nr.7:Locomotia la animale
Lectia nr.8:Boli cu transmitere sexuala
Lectia nr.9:Topografia organelor si sistemelor de organe
- Captarea atentiei
- Segmentele corpului uman
- Axele corpului uman
- Planurile corpului uman
- Termeni utilizati în topografie
Lectia nr.10:Clasificarea sistemului nervos
- Sistemul nervos central-componente
- Sistemul nervos periferic-componente
- Sistemul nervos somatic - legatura dintre partea centrala si partea periferica
- Sistemul nervos vegetativ
Lectia nr.11:Disfunctii endocrine
Momente conţinute:
- Captarea atentiei si reactualizarea cunostintelor
- Hipofiza-captarea atentiei si reactualizarea cunostintelor
- Hipofiza-hiposecretie si hipersecretie de STH
- Hipofiza-hiposecretie de ADH
- Hipofiza-fixarea si evaluarea performantelor
- Tiroida-captarea atentiei si reactualizarea cunostintelor
- Tiroida-hiposecretia si hipersecretia glandei tiroide
- Tiroida-fixarea si evaluarea performantelor
- Glandele paratiroide
- Pancreasul endocrin
- Glandele corticosuprarenale
- Glandele corticosuprarenale-fixarea si evaluarea performantelor
- Glandele endocrine-fixarea si evaluarea performantelor
Lectia nr.12:Notiuni elementare de igiena si patologie (III)
Lectia nr.13:Notiuni elementare de igiena si patologie (IV)
Lectia nr.15:Cistita, nefrita, glomerulonefrita, litiaza, insuficienta renala.
Lectia nr.16:Sistemul reproducator: componente, fiziologie, spermatogeneza, ovogeneza
Momente conţinute:
- Introducere
- Sistemul reproducator masculin si feminin
- Glandele sexuale feminine
- Ovogeneza si ovulul
- Caile genitale feminine
- Organul genital feminin extern
- Glande anexe ale sistemului reproducator feminin
- Cicluri sexuale si hormoni sexuali
- Glandele sexuale masculine
- Spermatogeneza si spermatozoidul
- Caile genitale masculine
- Glandele anexe ale sistemului reproducator masculin
- Hormoni sexuali
Lectia nr.17: Sanatatea reproducerii: planificare familiala, conceptie si contraceptie, sarcina si nasterea
Lectia nr.18:Notiuni elementare de igiena si patologie: anexite, vaginite, adenom de prostata
Lectia nr.19: Transformari fizico-chimice ale alimentelor în tubul digestiv, actiunea enzimelor digestive; absorbtia intestinala; fiziologia intestinului gros
Momente conţinute:- Evaluare III
- Intestinul subtire - activitate motorie
- Intestinul subtire - activitate secretorie
- Absorbtia
- Absorbtia intestinala
CONCLUZII:
Integrarea resurselor T.I.C (Tehnologia informației și a comunicațiilor)
în educaţie este benefică şi duce la o creştere a performanţelor
şcolare, cu condiţia ca elevii să posede cunoştinţe de utilizare a
calculatorului. Profesorii ar trebui să posede pe lângă cunoştinţele
teoretice şi practice aferente disciplinei studiate şi abilitaţi de
utilizare a TIC.
Calculatorul
poate fi extrem de util deoarece simulează procese şi fenomene complexe
pe care nici un alt mijloc didactic nu le poate pune atît de bine în
evidenţă. Astfel, prin intermediul lui se oferă elevilor, modelări şi
ilustrări ale proceselor şi fenomenelor neobservabile sau greu
observabile din diferite motive. Elevii au posibilitatea să modifice
foarte uşor condiţiile în care se desfăşoară experimental virtual, îl
pot repeta de un număr suficient de ori astfel încît să poată urmări
modul în care se desfăşoară fenomenele studiate şi pot extrage singuri
concluziile.
Prezentările
Power Point sunt deosebit de utile dacă profesorul corelează în mod
optim obiectivele lecţiei cu întreg conţinutul acesteia. Prezentările
Power Point prezintă avantajul că permit o abordare multidisciplinară a
unor secvenţe ale lecţiei, contribuind astfel la dezvoltarea
capacităţilor cognitive şi afective ale elevului.
Internetul poate
fi utilizat cu succes atât în proiectarea orelor de curs, cât şi a
opţionalelor; reprezintă o modalitate la îndemână, prin care profesorii,
elevii şi studenţilor au posibilitatea de a-şi lărgi orizontul de
cunoaştere în orice domeniu.
Implementarea platformei AeL (Advanced eLearning)
contribuie la diversificarea cunoştinţelor elevilor, accesibilizează
fenomenele prin experimente virtuale şi în felul acesta facilitează
înţelegerea proceselor dinamice de mare complexitate, asigură
înţelegerea unor fenomene greu de simulat în realitate sau în laborator
(de exemplu, activitatea inimii, transmiterea impulsului nervos,
creşterea şi dezvoltarea unei plante, etc.). De asemenea, lecţiile AEL
asigură interdisciplinaritatea – se fac referiri în lecţiile de biologie
şi la noţiuni de fizică (la analizatori), de chimie (compoziţia chimica
a muschilor sau oaselor), matematică.
Avantajul lecţiei
în sistem AEL faţă de utilizarea soft-ului demonstrativ pe un singur
calculator conectat la un videoproiector constă în gradul mai mare de
implicare a elevilor în procesul de predare – învăţare în clasă. Prin
rezolvarea testelor cu imagini sugestive şi dinamice are loc
autoevaluarea, elevii putând urmări rezultatul testului şi răspunsul
corect în cazul în care un item a fost rezolvat greşit.
Deşi avantajele
utilizării T.I.C în educaţie sunt numeroase, elevul nu trebuie
transformat într-un “robot” care să ştie doar să folosească
calculatorul. El trebuie să realizeze atunci când este posibil
experimentele reale, deoarece îi dezvoltă spiritul de observaţie,
capacitatea de concentrare, răbdarea, atenţia, abilităţile practice.
Bibliografie:
1. Miron Ionescu, Ioan Radu, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj Napoca, 2004.
2. Romita Iucu, Marin Manolescu, Elemente de pedagogie, Editura Credis, Bucureşti 2004.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu